Embroidery, petit point, video, photographs, sculptures, works by the artist from Brescia are plots of references, citations using fragments of auteur cinema, the Hollywood production and from that on television, art history, fashion and policy, drawing both from the "high" culture as by the popular one. Drawing on themes pertaining to the collective, Vezzoli takes possession of the mechanisms of communication media and, through a complex weaving project of linguistic codes, unmasks the systems, logical mechanisms. Francesco Vezzoli, internationally recognized as one of the most brilliant Italian artists of his generation, is the protagonist in 2013 of three personal MAXXI in Rome, at MoMA PS1 in New York and at the MOCA in Los Angeles. Three exhibitions autonomous but connected in The Trinity project, a collaboration between the three international institutions to explore and present to the public the fundamental aspects and the artist's work and its evolution.

Through more than ninety works, some exhibited for the first time, Gallery Vezzoli tells the artistic career of Vezzoli, from the early 1995 embroidered tapestries, photographs and videos latest, up to the last marble sculptures. With a focus on self, which refers to the collections of the museums of the past. The title of the exhibition is inspired, with lightness and irony, the great Roman Galleries of the past suggests the sumptuous atmosphere of nineteenth-century museums and also a reflection on the role of the contemporary museum. For the occasion, the galleries of the MAXXI have been totally transformed: red damask, wainscoting, stucco, niches and classical sculptures have redesigned the spaces designed by Zaha Hadid creating, in a sort of "impertinent violation," a museum within a museum.

Embroidery, petit point, video, photographs, sculptures, works by the artist from Brescia are plots of references, citations using fragments of auteur cinema, the Hollywood production and from that on television, art history, fashion and policy, drawing both from the "high" culture as by the popular one. Drawing on themes pertaining to the collective, Vezzoli takes possession of the mechanisms of communication media and, through a complex weaving project of linguistic codes, unmasks the systems, logical mechanisms." />

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Galleria Vezzoli
Dal 29/05/2013 al 24/11/2013
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Galleria Vezzoli

Francesco Vezzoli, internazionalmente riconosciuto come uno dei più brillanti artisti italiani della sua generazione, è protagonista nel 2013 di tre personali al MAXXI di Roma, al MoMA PS1 di New York e al MOCA di Los Angeles. Tre mostre autonome ma connesse nel progetto The Trinity, nato dalla collaborazione tra le tre istituzioni internazionali per esplorare e presentare al pubblico aspetti diversi e fondamentali del lavoro dell’artista e la sua evoluzione.

Attraverso oltre novanta opere, alcune esposte per la prima volta, Galleria Vezzoli racconta il percorso artistico di Vezzoli, dai primi ricami del 1995 agli arazzi, le fotografie e i video più recenti, fino alle ultime sculture in marmo. Con un approfondimento sull’autoritratto, che rimanda alle quadrerie dei musei d’altri tempi. Il titolo stesso della mostra si ispira, con leggerezza e ironia, alle grandi Gallerie romane del passato: suggerisce l’atmosfera sontuosa dei musei ottocenteschi e anche una riflessione sul ruolo del museo contemporaneo. Per l’occasione le gallerie del MAXXI sono state completamente trasformate: damasco rosso, boiserie, stucchi, nicchie e sculture classicheggianti hanno ridisegnato gli spazi progettati da Zaha Hadid creando, in una sorta di “impertinente violazione”, un museo nel museo.

Ricami a piccolo punto, video, fotografie, sculture, le opere dell’artista bresciano sono trame di riferimenti, citazioni che utilizzano frammenti del cinema d’autore, della produzione hollywoodiana e di quella televisiva, della storia dell’arte, della moda e della politica, attingendo tanto dalla cultura “alta” quanto da quella popolare. Traendo spunto da temi appartenenti all’immaginario collettivo, Vezzoli si appropria dei meccanismi della comunicazione mediatica e, attraverso un complesso progetto di tessitura dei codici linguistici, ne smaschera i sistemi, le logiche, i meccanismi.


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